Wednesday 18 November 2015

Hvordan holder jeg meg produktiv/organisert?

Jeg bor for meg selv, er student, samt har flere psykiske lidelser (blant annet ADD); jeg må ha orden for å få ting unnagjort. Jeg kan innrømme at jeg prøvet og feilet mye, og jeg har fremdeles forbedringspotensiale.

Her kommer ihvertfall noen tips til hvordan jeg holder styr på alt og holder meg sånn noen lunde produktiv.

  • Skriv alt ned i en dagplanlegger (og da mener jeg en sånn hvor et helt ark fyller en hel dag). Helt øverst skriver jeg opp forelesinger/møter på campus med klokkeslett. Under der skriver jeg opp universitets-relaterte ting med "flytende" klokkeslett (kapitler i pensumbok jeg skal lese den dagen etc). Nederste halvdelen er den private delen, men har samme prinsippet med å først skrive opp avtaler med klokkeslett (lege, whatever) og deretter ting med "flytende" klokkeslett som f.eks. vaske klær. Dermed har jeg oversikten over plasser (samt tidspunktene) jeg må være i løpet av dagen og hva jeg må gjøre utenom. Ofte får jeg muligheten til å gjøre noen av de "flytende" tingene innimellom "tidspunktavtalene" mine. I tillegg stryker jeg over fullførte ting med en tekstmarkør - det er et visst kick i å se flest mulig markerte ting i løpet av en dag.
  • Bort sett fra dagplanleggeren, har jeg en liste som jeg kaller for "Må, burde, kan"-listen min. Ting som blir definert som "må"-ting er adskillig viktigere å gjøre (forberede seg til eksamen) kontra "kan"-ting (sortere en bunke med postkort jeg skal sette inn inn i fotoalbum).
  • Husk at det er lov å si "nei"; det er fremdeles bare 24 timer i døgnet, og hvis en er utslitt, er det viktigere å samle krefter framfor å ta på seg flere ting i løpet av en dag, enten det er en venninne som trenger flyttehjelp eller hva det nå en er som dukker opp.
  • Få nok søvn - søvn er undervurdert og jeg vet av egen erfaring at en fungerer dårligere hvis en har søvnmangel.
  • Få unnagjort det "verste" først. Det er en viss lettelse i å endelig bli ferdig med det en synes er totalt pyton, noe som gjør at motivasjonen holdes oppe lengre.
  • Gi opp multi-tasking; gjør en ting om gangen, og dermed blir det gjort skikkelig. Det er som å ha flere faner oppe når en surfer på nettet - fokuset mangler.
  • Sett deg tidsfrister for når du vil ha ting unnagjort, om det så er "falske"/personlige tidsfrister; ikke la deg lure av at sjefen gav deg en deadline tre uker frem, eller at eksamen er om en måned; jo nærmere du er tidsfristen før du får ting gjort, jo mer utstråler du desperasjonen (og potensielt dårlig arbeid)
  • Prøv og holde deg unna sosiale medier når du skal få ting unnagjort - "skal bare kjapt sjekke Facebook" kan fort bli 10-15 minutter eller mer.
  • Sett deg mer langsiktige mål - en av grunnene til at jeg prøver og presse meg selv litt på universitetet er fordi at jeg vil ha en jobb innenfor det jeg studerer og da nytter det ikke å droppe ut/stryke (bare husk å sett deg realistiske mål)

No comments:

Post a Comment