Sunday 12 May 2013

Saueflokkmentalitet og rom for annerledeshet


De som har sagt at en del nordmenn har saueflokkmentalitet, er etter min mening, dessverre inne på noe. Du skal være perfekt, gifte deg, få deg unger, hus og karriere og ikke ha noen ”skavanker” av noe slag. Og ikke forglemme at du skal gjøre ”alt” som forventes av deg, eller rett og slett; ”gjøre som mora di sier”. Helst med et smil om munnen.

 

Jeg tviler på at jeg noensinne kommer til å oppnå det idealet; jeg har ADD og en mild form for autisme. Ifølge den norske mentaliteten er jeg ”ikke god nok”. Jeg begynner å lure på når det ble viktigere at mennesker er ”fabrikkskapte” kontra det å akseptere annerledeshet og lære noe av den. Jeg er ikke mindre menneske, bare fordi at jeg er litt annerledes enn ”folk flest”.

 

Etter min mening, er Norge et konservativt, kjedelig land uten rom for det å være annerledes. Det er bare å se seg litt rundt, så kan en finne en haug av homo-hatere og en frykt for utlendinger, muslimer og what not. Hadde folk vært litt mer åpne for det som er annerledes, hadde de kanskje lært noe.

 

En skal ikke tro at den vestlige kulturen nødvendigvis har ”rett” i alt, eller at det å være ”perfekt” nødvendigvis er det beste, men det finnes skremmende tendenser til et sorteringssamfunn i dette landet.

No comments:

Post a Comment