Wednesday 15 May 2013

Galskapen rundt 17. mai


Jeg beklager på forhånd hvis jeg nok en gang kommer med nok et spark bak når det gjelder det norske samfunnet. Denne gangen gjelder det 17. mai, Norges nasjonaldag.

 

Jeg får en viss følelse av at det finnes to motpoler i dette landet; de som er imot bruk av andre flagg enn det norske nasjonalflagget og de som er for. Jeg kan med en gang si at jeg tilhører sistnevnte, noe som sikkert kommer til å få noen irriterte (noe jeg ikke kan nekte dem, siden vi faktisk bor i et såkalt fritt land).

 

Så vidt jeg har forstått det riktig, er Norge et demokratisk land, og med demokrati innebærer det også mangfold på flere plan. Det finnes mange forskjellige religiøse grupper, nasjonaliteter og andre grupper her i landet. Det finnes en haug med personer i dette landet som har en fot i to land; Norge og et annet (enten det er Kina, Sør-Afrika, Venezuela eller hvor det nå enn er) og mange av dem har ”50 % norsk, 50% et annet land” syn. Etter min mening representerer de Norge like mye som det jeg gjør og jeg føler at det blir feil med den hverdagsrasismen som sier ”kom deg for pokker hjem til hjemlandet ditt” når de enten a) anser Norge som hjemlandet sitt eller b) er andre eller tredje generasjons innvandrere og faktisk er født og oppvokst i Norge!

 

Andre nasjonaliteter tilfører mye nytt til Norge, noe som jeg mener at Norge trenger. Og hadde det ikke vært for utlandet, hadde Norge vært relativt hjelpesløst, blant annet etter andre verdenskrig. Som jeg nevnte, Norge er et demokratisk land med mangfold og jeg synes at det er nesten litt flaut og respektløst ovenfor soldater fra andre verdenskrig at en skal nekte noen unger å gå med et annet flagg (og de ungene mener ikke noe vondt med å gå med de flaggene, de har jo ”en fot i to kulturer”) siden det finnes dem som kjempet for vårt lands frihet.

 

Og bare for å stille et ”dumt” spørsmål; hvis en skal ha forbud mot alle flagg som ikke er det norske nasjonalflagget (som for øvrig har sitt opphav fra unionen med Danmark, hvis en bruker skallen, ser en jo at det er det danske flagget med et blått kryss i midten), skal en da også nekte samer å gå med deres flagg, som for øvrig er en del av den norske urbefolkningen, og skeive nordmenn å gå med Pride-flagg, selv om begge grupper er norske? Til og med forskning hentyder at Norge er det mest nasjonalistiske og rasistiske landet i hele Norden (viser til denne kommentaren i Dagbladet ).

 

Beklager å måtte si det, for min del trodde jeg at nasjonaldagen var en måte å hedre landet Norge på og alt det som følger med, demokrati, mangfold eller andre ting. Jo mer jeg ser rundt meg, jo mer blir jeg nesten flau over de trangsynte og, i flere tilfeller, rasistiske holdningene som eksisterer i Norge, såpass mye at jeg er på grensen til å skamme meg over å være norsk.
 
Har til slutt lyst til å legge ved et sitat av Bjørnson fra 1892.
 
 

1 comment:

  1. Så bra blogginnlegg om flaggdebatten :)
    Det gjør meg glad at det er noen flere her i landet som deler mine tanker rundt dette temaet :)

    ReplyDelete