Tuesday 7 August 2012

Medisinske dilemmaer.

Uansett hvor jeg går, får jeg et visst inntrykk av at det å medisinere personer med ADD/ADHD gir sterke meninger hos folk. Først har jeg bare lyst til å poengtere at jeg har ADD selv, og i en periode prøvde ADD/ADHD medisin, men måtte kutte det ut på grunn av medisinske bivirkninger.

Noen har den faktiske diagnosen ADD/ADHD, mens andre ”bare” er aktive og har høyt tempo på ting. Man må passe på og IKKE ta feil av de to, for sistnevnte er sånn sett ikke ett problem. Noe av det som irriterer meg er foreldre som lurer på om ungene deres har ADD/ADHD bare fordi at ungene deres er ”litt for” aktive. ADHD diagnosen er mer enn det å ha ”lopper i blodet”; det er en sammensatt og kompleks diagnose. Disse personene bør/må ikke få medisiner, men heller utløp for energien på en eller annen måte.

Jeg er ikke imot medisinering. Jeg vet også at i visse tilfeller er medisiner et nødvendig onde for å fungere i hverdagen, ganske enkelt fordi at noen trenger dem. Av personlig erfaring, fungerte jeg litt bedre da jeg gikk på medisiner.

Når det gjelder medisinering av ADHD/ADD så fungerer i flere tilfeller ikke medisinen alene. Det å få bedre konsentrasjon er bare en del av problemet i diagnosen og behandleren må ta det i betraktning. En pille kan ikke kurere ”alt” her i denne verden, selv om den kan gjøre hverdagen lettere. For å sette det litt på spissen; stole på at ADHD-medisinen ordner ”alt” er som og bare gipse et beinbrudd uten å tenke på at en kanskje burde ordne at beinet er som det skal.

Flere med ADD/ADHD føler ofte at kroppen eller hodet er som et vepsebol og de må få utløp for det på et vis (og ikke bare medisineres). For noen kan det være skriving, hesteridning, høre på musikk, drive med en eller annen form for idrett (som en liker og kan fungere i uten å bli overveldet), eller noe helt annet. Og uansett om en er voksen eller barn, med eller uten ADD/ADHD, er det flere som kan ha godt av å holde på med en eller annen form for fritidsaktivitet.

Bare sluttvis; Kjære foreldre, ikke stol blindt på at en pille kan ordne alt. Dere som foreldre må gjøre litt dere også. Og for den saks skyld, skaff hjel p og informasjon i tillegg til å snakke med barnet om hvordan han/hun har det. Vær forsiktig med å kjefte på barnet hvis det føler seg overveldet eller lignende, de kan ikke noe for følelsene de har og at de trenger å få ro. Det er barnet som kjenner best hvor skoen trykker. Alle med ADD/ADHD er forskjellige.

No comments:

Post a Comment