Friday 29 June 2012

Servicehunder innen psykisk helsevesen?

For noen uker siden så jeg en episode av Extraordinary Dogs på Animal Planet før jeg skulle på jobb. Den spesifikke episoden har brent seg inn i hukommelsen min, fordi at den omhandlet en canadisk organisasjon med navnet MIRA og servicehunder for autistiske barn.

Organisasjonen hadde gjort noe forskning som viste at stress ble redusert merkbart hos barna etter at servicehundene kom inn i vedrørende hjem. Og i forbindelse med det lurer jeg bare på hvorfor det med servicehunder er mer utbredt i Norge?

Det er positivt at blinde får førerhunder slik at de kan komme seg ut mer og være mer selvstendige, men jeg har mine mistanker om at det er flere som kan trenge tryggheten en (service)hund gir i Norge. Det finnes hunder i utlandet som er spesialtrent til å gi beskjed om epilepsi-anfall, for folk som sitter i rullestol (og kan plukke opp ting fra bakken og slike ting), og en haug med andre ting. De hundene gir eierne en trygghet i tillegg til at det er selskap i dem.

Når det gjelder servicehunder for personer med autisme, tror jeg at det kan være bra i flere tilfeller. Ikke bare med den beroligende effekten, siden den kan fjerne noe av angsten og redusere antall ”nedsmeltninger” i forbindelse med stress, men da har du en firbeint venn som ikke dømmer deg for den du er, en kan kanskje bli bittelitt mer sosial (tro meg, de gangene jeg har luftet noen andre sine hunder, har jeg ofte blitt stoppet av noen som vil hilse på bikkja), og det faktum at en har noe å bry seg om.

Jeg har bare nevnt noen av fordelene med å ha servicehund, men det finnes mange flere argumenter for å ha en servicehund. Bare synd at det ikke er utbredt i Norge, og det finnes kun et fåtall servicehunder hvis en ser bort fra førerhundene.

Jeg vil til slutt komme med en oppfordring til politikerne; Kan dere få en ordning på det med servicehunder for flere grupper som trenger det (rullestolbrukere, personer med epilepsi, døve, autister, med flere) og få en offentlig (godkjent og utredet) utdanning for de hundene på lik linje med politi hunder, førerhunder for blinde og lignende? Det finnes et behov for det i dette landet.

No comments:

Post a Comment